سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سونای بخار (1)

نظر

سونای بخار چیست؟

سونای بخار یک اتاق گرم است که از آن برای آرام کردن بدن یا به اصطلاح ریلکس کردن و بهبود بعضی از شرایط پزشکی افراد استفاده می‌شود و از پمپاژ بخار در یک فضای بسته توسط یک ژنراتور پر از آب وجود می‌آید. بنابراین هنگامی که مردم در سونای بخار نشسته‌اند رطوبت هوا را احساس می‌کنند. سوناهای بخار معمولا در باشگاه‌های ورزشی یا آبگرم‌ها ساخته می‌شوند. دمای یک سونای بخار به طور معمول بین 110 تا 114 درج? فارنهایت می‌باشد که سطح رطوبت آن صد در صد است.

سونا بخار

تجهیزات و تکنولوژی‌های موجود در ساخت سونای بخار

مولد (ژنراتور) بخار

اساس ساخت سونای بخار داشتن یک ژنراتور بخار می‌باشد. ژنراتور بخار یک دستگاه نسبتا ساده است. به دلیل همین سادگی، به راحتی می‌توان یک ژنراتور مطمئن برای ساخت سونای بخار انتخاب کرد. خبر خوب دیگر کم احتیاج بودن این دستگاه به نگهداری یا تعمیر می‌باشد.

ژنراتور بخار از یک تانک برای نگه داشتن و ذخیر? آب، یک راه ورود برای آب تازه و یک راه خروج برای بخار تشکیل شده است. در کف تانک آب یک قطع? الکتریکی برای به جوش آوردن آب تعبیه شده است. درج? الکتریکی آن قطع? الکترونیکی، اندازه و قدرت ژنراتور بخار و به تبع آن حجم بخار قابل تولید را مشخص می‌کند.

تانکر آب ژنراتور بخار، برای این که بتواند فشار بخار تولید کند باید در برابر هوا مقاوم و محفوظ باشد. بنابراین تانک باید بسیار مقاوم ساخته شده باشد. پس می‌توان گفت برای داشتن یک ژنراتور بخار در ساخت سونای بخار، باید یک دیگ بخار محکم بسازید. تانک‌های آب معمولا از فولاد جوش داده شده ساخته شده‌اند و برای اطمینان کامل به یک سوپاپ فشار مجهز می‌باشند.

روند کار ژنراتور بخار به این صورت است: ابتدا آب به وسیل? شیر آبی که توسط برق کنترل می‌شود، به تانک آب داخل می‌شود. این شیر با یک سنسور سطح آب هدایت می‌شود. در تانک هم می‌توان آب را به صورت سرد و هم به صورت گرم ذخیره کرد. تنها تفاوت این دو در سرعت به جوش آمدن آب می‌باشد. قطع? داغ کننده آب داخل تانک را به جوش می‌آورد و بخار تولید می‌شود. به مرور فشار بخار زیاد می‌شود و سپس از طریق لوله‌ای خروجی که به دوش یا اتاق بخار متصل است خارج می‌شود. گفتنی است برای ساخت سونای بخار کافی است ژنراتور بخار را تا فاصل? 12 الی 13 متری از سونای بخار قرار گیرد.

در ساخت سونای بخار می‌توان از تجهیزات کنترل کنند? ژنراتور بخار هم استفاده کرد. این کنترل کننده‌ها در انواع هوشمند و ساده موجود می‌باشند و با آنها می‌توان دما، خاموش و روشن شدن ژنراتور بخار، وضعیت روشنایی داخل و... را کنترل کرد.

درِ سونای بخار

در سونای بخار، یک در شیشه‌ای است که به طور مخصوص برای ساخت سونای بخار طراحی شده است. این درها به واشرهایی مخصوصی نیاز دارند تا مانع خروج بخار از سونا بشوند. البته این درها کاملا محافظ هوا نیستند و در پایین آنها یک شکاف برای تهوی? هوا وجود دارد. البته این شکاف باعث خروج بخارها نمی‌شود چرا که بخار از هوا سبک‌تر است و به طرف بالا حرکت می‌کند.

تجهیزات جانبی

سیستم روشنایی فیبر نوری: در ساخت سونای بخار، نورپردازی مناسب اتاقک سونا می‌تواند به طرز چشمگیری بر روی ریلکسیشن تاثیر بگذارد و فضا را دل‌انگیزتر کند.

سیستم عطر و اسانس: برای تجرب? شیرین‌تری از آرام سازی بدن، می‌توانید در ساخت سونای بخار از سیستم عطر استفاده کنید. این سیستم به طور اتوماتیک عطری را به داخل سونا پمپاژ می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که در هنگام استشمام رایح? دلخواهتان سونای بخار را تجربه کنید.

جعب? اسانس: در صورتی که مایل به استفاده از سیستم عطر نیستید، می‌توانید برای ساخت سونای بخار یک جعبه از اسانس‌ها تهیه کنید و چند قطره از آنها را در خروجی بخار بریزید.

استریوی خانگی برای سونای بخار: در ساخت سونای بخار می‌توان از استریوی خانگی استفاده کرد تا هنگام ریلکس کردن در اتاق سونا از موسیقی مورد پسندتان یا رادیو هم بهره ببرید و اوقات خوش‌تری را سپری کنید.

طاق بخار: برای ساخت سونای بخار خوب باید یک سقف مناسب تدارک ببینید. نکات اصلی که در این مورد باید به آنها توجه کنید اینها هستند: اولا باید ارتفاع مناسبی داشته باشد. هر چه کوتاه‌تر باشد در زمان گرم شدن صرفه‌جویی می‌شود. البته نباید آنقدر کوتاه باشد که برای سرتان جای لازم نداشته باشد به خصوص اگر در ساخت سونای بخار از دوش بخار هم استفاده می‌کنید. در ثانی باید به طور زاویه دار یا گلدانی باشد تا چیزی بالایش نماند و به طرفین سرازیر شود. و نکت? آخر، اگر می‌خواهید در سقف، لامپ یا فیبر نوری، اسپیکر یا... کار بگذارید، باید از این جهت هم امکانات سقف را بررسی کنید.

منبع